Az akut középfülgyulladás általában gyorsan romló, intenzív fájdalommal járó és éppen ezért a laikus számára meglehetősen ijesztő képet mutató betegség. Mégis azt javaslom, hogy mielőtt rögtön az antibiotikus kezeléshez folyamodnánk, a tünetek alapos és körültekintő feltérképezése után első lépésben bátran próbálkozzunk a helyes homeopátiás szer kikeresésével.
Minél akutabb és intenzívebb egy betegség, annál gyorsabb a homeopátiás gyógyszer hatása is, tehát igen hamar ki fog derülni, hogy a megfelelő szert sikerült-e kiválasztanunk. Természetesen, ha 1-2, maximum 3 szer beadását követően sem látjuk a tünetek gyors és feltűnő javulását, akkor ne késlekedjünk a fül-orr-gégészt felkeresni. Ha a beteg számára elviselhetetlen a fájdalom, akkor ezt tegyük meg mielőbb, mert a dobhártyát feszítő váladékgyülem leengedésével (a fül „felszúrásával”) azonnal enyhíthető a szenvedés, homeopátiás szert pedig a váladék tökéletes kiürítésére és a dobhártya regenerálására is adhatunk.
Amíg a fül nem váladékozik,  csepegtethetünk bele kövirózsa vagy széleslevelű utifű (Plantago) kivonatot, ez csökkenti a gyulladást és ezáltal a fájdalmat is. Fájdalomcsillapító gyógyszert soha ne adjunk fülfájós betegnek, mert ezzel csak a legfontosabb jelzést nyomjuk el, és nem vessszük észre esetleg a folyamat súlyosbodását.
A homeopátiás gyógyszerválasztás a betegség fázisának megfelelő tüneteken alapul. Különösen fontos az etiológia (mitől alakult ki a gyulladás), a lefolyás üteme, a fájdalom jellege, a kísérő tünetek illetve későbbi fázisban a váladék jellege.

Amikor még nincsen váladék

• Aconitum: jellemző a hirtelen, többnyire éjszaka jelentkező fülfájdalom, lehülés, hideg szél vagy huzat következtében. A fül piros és forró, a beteg nyugtalan, magas láza van, bőre forró és száraz, nagyon szomjas. Helyi meleg alkalmazása enyhíti a fájdalmat. Ezt a szert a kezdeti stádiumban érdemes alkalmazni.
  • Belladonna: itt is jellemző a hirtelen kezdet, a piros arc, fülkagyló, hallójárat ill. dobhártya. Sokszor hajmosás, vagy huzamosabb ideig való hidegben tartózkodás váltja ki. A jobb fül gyakrabban érintett. A fájdalom heves, lüktető, kalapáló, a fül köré, néha a torok felé is sugárzik. Rendszerint magas lázzal, torokfájással, a környéki nyirokcsomók duzzanatával jár, melegtől javul, zajtól, érintéstől, rázkódástól romlik. Az első napokban adható jó eredménnyel.
  • Apis: a tünetek nagyon hasonlóak a Belladonnáéhoz, azzal a különbséggel, hogy itt a helyi hideg enyhíti a fájdalmat, a meleg kifejezetten fokozza azt.
  • Chamomilla: ez a szer a túlérzékeny, fájdalmat nehezen viselő, ingerült gyermekeknek kiváló. A gyermek a fájdalomtól hangosan sír, kiabál, állapota átmenetileg javul, ha felveszik és hordozzák vagy ringatják. Gyakori, hogy a tünetek fogzáskor vagy áthülést követően alakulnak ki és este 9 és éjfél között tetőznek. A beteg bedugultnak érzi a fülét, fülzúgása is lehet és hideget kíván a fülére. Jellemző tünetként léphet fel a fájdalmas fül felöli orca kipirulása.
  • Ferrum phosphoricum: a folyamat kezdetén alkalmazzuk, amikor a tünetek lassabban alakulnak ki, és nem olyan hevesek. A fájdalom lüktető, égő, a láz 38 Cfok körüli. A háttérben általában fülkürthurut húzódik meg.
  • Kalium muriaticum: jellemző a duzzanat és a fehérség. Az előbbi okozza az orrdugulást, nyirokcsomónagyobbodást és a fülkürt dugulása miatti halláscsökkenést, nyeléskor fellépő pattogó hangot és fájdalmat. A fehérség a nyelven és az orrváladékban jelentkezik.
  • Dulcamara: ez esetben a fő indikációt a kiváltó okok jelentik, azaz, ha a gyulladás hideg, esős, nedves időben, átázást, átnedvesedést követően, uszoda után vagy izzadás elnyomásától (légkondi, hideg zuhany) alakul ki.
  • Ezekből a szerekből alacsony potenciákat alkalmazzunk (12-ig bezárólag).

Váladékozással kísért gyulladás

• Mercurius solubilis: a fülből bőséges, sárgás-zöldes, bűzös, néha a hallójáratot felmaró váladék ürül. A fájdalom és a fülfolyás éjjel és ágymelegben fokozódik. Többnyire orrfolyás, torokfájás és nyirokcsomó-duzzanat is társul. A beteg lázas, bőségesen izzad és a nyáltermelése  is fokozottabb.
  • Hepar sulfuris:  a fül rendkívül érzékeny az érintésre és a hidegre, a meleg enyhíti az éles , szúró, szálkaszerű fájdalmat. A váladék sárgásfehér, émelyítő szagú, irritáló. A beteg ingerlékeny, túlérzékeny.
  • Pulsatilla: a betegség többnyire megázás vagy áthűlés után kezdődik. A fülpanaszok gyakran jelentkeznek náthával, vagy azt követően, társulhat hozzá láz, torokfájás, köhögés is.. A fájdalom általában éjszaka és melegtől romlik, hideg borogatástól enyhül. Ha megindul a váladékozás, akkor az sűrű, sárgás vagy zöldes színű, nem maró, a fül dugultságérzetét idézi elő. Jellemző a szomjúság hiánya. A Pulsatillát igénylő betegek szelídek, kedvesek, sírósak, igénylik a vigasztalást, törődést, ez átmenetileg  enyhíti is a tüneteiket.
  • Kalium bichromicum: mindig megtaláljuk a tünetek között a sárgászöld, sűrű orrfolyást, esetenként arcüreggyulladással. A fülből sárgás, nyákos, tapadós, jellemzően bűzös váladék ürül, ami a hallójárat és a fülkagyló bőrének viszkető gyulladását okozhatja. Kísérheti a nyaki  nyirokcsomók duzzanata.
  • Hydrastis: a tünetek csak annyiban különböznek az előzőekben leírtaktól (Kal. bichr.), hogy a fülváladék szagtalan és nem maró.
  • Calcium carbonicum: az amúgyis fázós beteg a hideg minden formájától megbetegedhet. Ennek ellenére jellemző a fej (főként a tarkótáj) intenzív, savanykás szagú izzadása. A fülfájás általában lüktető, jobb oldalon kezdődik, majd áthúzódik a bal oldalra. A fülfolyás sűrű, sárgás, bűzös, nem maró. A hallójáratban és a dobhártyán granuláció illetve polipok képződhetnek. Jellemző a mandulák és a nyirokcsomók duzzanata, a fülzúgás vagy a fülkürt hurutja miatti süketség.
  • Silicea: nem véletlenül említem ezt a szert utolsóként, hiszen akkor használjuk amikor a  hígan folyó gennyes váladékozást akarjuk megszüntetni, és a hallást visszaállítani, vagy segíteni szeretnénk a dobhártyaseb begyógyulását.
  • Ezeknél a szereknél javaslom a magasabb potenciák alkalmazását (9- és 30 között, Hepar sulf.-nál 12-est vagy 15-öst).

Amennyiben a fülfolyás elhúzódik, vagy az akut fülgyulladás gyakran visszatér, feltétlenül keressünk fel homeopátiás orvost, aki úgynevezett alkati kezeléssel tudja elérni a teljes gyógyulást.