A civilizált életmódnak köszönhetően egyre több beteg keresi fel az orvost a legkülönfélébb emésztési panaszokkal: ég a gyomra, az étkezéseket követően felfúvódik, az elfogyasztott étel nehéz kőként ül a gyomrában. Ezek mögött az aprónak tűnő, ám néha igen kínzó tünetek mögött sokféle ok rejtőzhet.  Homeopátiával gyors segítségként a tüneteket, de legtöbbször a háttérben meghúzódó okokat is meg lehet szüntetni.
Korunk felgyorsult életritmusa következtében megváltoztak az étkezési szokásaink: kapkodva, rendszertelenül, válogatás nélkül eszünk. Néha fél napokon át semmit se juttatunk a gyomrunkba, máskor meg a gyomor normál befogadó képességét jóval meghaladó adagokat tüntetünk el pillanatok alatt. Pedig ha jobban odafigyelnénk, hogy mit eszünk és hogyan, azzal nagyon sok betegségtől és kíntól kímélnénk meg magunkat.

A bajt meg lehet előzni
A gyomornak ugyan normális körülmények között vannak saját védőmechanizmusai, amik elégségesek a nyálkahártya-sérülések megelőzésére, és eleinte képes még nagyobb megterheléseket követően is újra felvenni a normális tágasságát és alakját. A fent említett étkezési hibák miatt azonban a gyomor elveszti tónusát, kitágul telítettségérzést, hányingert és puffadást idézve elő. Ha pedig a védőfaktorok károsodnak, a nyálkahártya a sósavtól felmaródik, súlyosabb esetben fekély keletkezik, és a nyálkahártya alatti simaizmok görcsétől hasi fájdalom jelentkezik.
Ezért tehát legelőször is az a legfontosabb, hogy az életmódunkon változtassunk. A rendszeres táplálkozás nem is annyira idő, mint inkább megszokás kérdése. Ne együnk rohanva, „kutyafuttában”, rágjuk meg az ételt alaposan. Kerüljük a szélsőségeket: a túl sokat, túl forrót vagy hideget, túl fűszereset, túl nehezet, túl édeset és a túl késői étkezést. Ne igyunk alkoholt, feketekávét, feketeteát és szénsavas üdítőket, mert ezek is károsítják a gyomor érzékeny nyálkahártyáját. Amennyiben ezeket a szabályokat szem előtt tartjuk étkezéseinkkor, komolyan csökkenthetjük a gyomorproblémák kialakulásának esélyét.

És ha már ez sem elég
Stresszel teli életvitelünknek sajnos elég gyakran a gyomrunk esik elsőként áldozatul. Egyre több ember szenved gyomorégéstől, vagy ami még súlyosabb gyomorfekélytől. Ilyenkor savkötő tablettákat kapkodnak be, amivel persze a kiváltó okok nem szűnnek meg. A homeopátia a problémát igyekszik mindig a gyökerénél megragadni, a beteget testi-lelki-szellemi egészében kezeli a kiváltó okokat, a panaszokat, és a fennálló körülményeket is figyelembe véve.

A gyomorpanaszok kezelésében leggyakrabban szóba jövő szerek:

• Acidum sulfuricum – főleg stressz következtében, vagy alkoholfogyasztást követően jelentkező nyelőcsőbe sugárzó gyomorégés, savas felböfögések, esetleg savas hányás. A tünetek hátterében gyakran áll rekeszsérv vagy idült gyomorhurut. Adagolás: C6 vagy C 9 naponta 2×5 szem.
  • Anacardium – éhgyomorra vagy kkéső éjszaka jelentkező égő, görcsös fájdalom, ami jellemzően étkezésre azonnal szűnik, de 2 óra múlva ismét visszatér. A tünetek leginkább szellemi túlterheltség következtében jelentkeznek a bizonytalan, ingerlékeny, agresszív, durva szavakkal kísért dühkitörésekre hajlamos egyéneken. Adagolás: C 30 hetente 1×5 szem.
  • Antimonium crudumrendszeres túlzott mértékű táplálkozás, túltelítettségérzés, vastag, fehér lepedékkel borított nyelv.Jellegzetesen az elhízott, nagyétkű, kiütésekre és túlzott elszarusodásra hajlamos emberek szere. Adagolás: C 9 naponta 2×5 szem.
  •  Argentum nitricum – éhgyomri, hátba és bal bordaív alá sugárzó, szúró fájdalom, nagyfokú felfúvódás, híg székletre való hajlam. A beteg sietős, nyugtalan, fél az előtte álló eseményektől. A panaszok kapkodó étkezés, vagy túlzásba vitt édesség fogyasztás következményei lehetnek. Adagolás: C 15 másnaponta 5 szem.
  • Arsenicum album – égő fájdalmak,gyengeségérzés, nagyfokú szomjúság, fázósság. A tünetek melegre, illetve meleg italok kortyolgatásától javulnak. A betegek kívánják a tejet. Jellemző rájuk a halálfélelemig fokozódó szorongás, ami akár öngyilkossági késztetésbe is torkollhat, valamint az aprólékosság, kényszeres pedánsság és a pesszimista alkat. Adagolás: C15 másnaponta, vagy C30 hetente 1×5 szem.
  • Bryonia – a nyomó, szúró gyomorfájdalmak közvetlenül étkezés után jelentkeznek, és mozgásra erősödnek. A fájdalmat meleg italok enyhítik. A betegséget gyakran düh és bosszankodás váltja ki. Adagolás: C6 naponta 2×5 szem vagy C30 (ha ismert az előbb említett kiváltó ok) hetente 1×5 szem.
  • Hydrastis – sápadt arcszín, gyengeség, állandó nyomó, epe- és májtájéki fájdalom, keserű szájíz, szájszárazság. Ezek a betegek hajlamosak a hányásra, az aftákra és a székrekedésre. Sokszor csak a tej marad meg bennük. Adagolás: C6 vagy C9 naponta 2×5 szem.
  • Kalium bichromicum – hányinger, gyomorfájdalom, ami közvetlenül evés után jelentkezik, és a hátba sugárzik. Leginkább fázós, kövér emberek szere, akik szeretik a sört, de állapotuk rosszabbodik tőle. Adagolás: C6 naponta 3-4-szer 5 szem.
  • Lycopodium – puffadás és teltségérzet közvetlenül evés után, ettől szorosnak érzi a ruházatát. Szúró, görcsös fájdalom a gyomorban, ami délután rosszabb, meleg italoktól javul. A tünetek tavaszi-őszi periodicitást mutatnak,és fizikai vagy pszichikai terhelés provokálhatja őket. A betegek karakterére jellemző a gyanakvás, önbizalomhiány, és az ebből fakadó önkényeskedő, ellentmondást nem tűrő viselkedés. Adagolás: C30 hetente 1×5 szem.
  • Magnesium phosphoricum – éles, messzire kisugárzó, görcsös fájdalmak, amelyek melegre, illetve erős nyomásra enyhülnek. A szernek erős görcsoldó hatása van. Adagolás: C6 naponta 2-3-szor 5 szem.
  • Nux vomicareggel, illetve étkezés után 1-2 órával jelentkező gyomorégés, elnehezültség érzés. A panaszok általában túlzásba vitt evést és alkoholfogyasztást követően jelentkeznek. Különösen javasolt ideges, ülő munkát végző, túlterhelt embereknek, akik hajlamosak a fáradtságukat alkohollal, kávéval, nikotinnal ellensúlyozni. Adagolás: C6 vagy C9 naponta 2×5 szem.
  • Phosphorus – égő gyomorszáj tájéki fájdalom, ami hideg víz ivásától enyhül, de a beteg a vizet azonnal kihányja, amint az a gyomrában felmelegszik. Kimerültség okozta emésztési panaszok. Vérzésre való hajlam! Adagolás: C12 naponta 1×5 szem.
  • Pulsatilla – változékony tünetek: nehézségérzés, mintha kő ülne a gyomrában, vagy esetenként máshol- és máshol jelentkező fájdalom. A tüneteket általában nehéz, zsíros ételek, vagy fagylalt evése váltja ki egy-két óra elteltével.A betegek nem szomjasak, fázósak, de a friss levegőn jobban vannak. Adagolás: C15 másnaponta 5 szem.

A különböző gyomorpanaszok mögött sokszor csak enyhe emésztési zavar, néha azonban súlyosabb probléma is meghúzódhat. Éppen ezért az ilyen jellegű tünetek fenállása esetén mindig érdemes kivizsgálni a hátteret. Ha a szelíd gyógymód alkalmazása mellett döntene is, feltétlenül kérje ki homeopata orvos tanácsát.