Kicsikkel és nagyokkal egyaránt megesik, hogy sérülést szenvednek, megégetik, megvágják vagy megszúrják magukat, lehorzsolják a bőrüket, megcsípi őket egy rovar , kificamítják a bokájukat és még sorolhatnánk a különféle baleseteket. A homeopátiás gyógyszerekkel hatékony és gyors segítséget nyújthatunk mind a fájdalom- és vérzéscsillapítás, valamint a sebgyógyulás serkentése terén, mind pedig a sérülést kísérő lelkiállapotok kezelésében.
Éppen ezért érdemes otthon tartani egy kis homeopátiás „házipatikát”, amiben a legfontosabb akutan használható belsőleg ható szereket tartjuk. Természetesen soha nem hagyható el a hagyományos sebellátás sem, vagyis a sebtisztítás, sebkötözés, vagy szükség esetén a sebészeti ellátás. Sérülés azonban nem csak váratlanul érhet bennünket, hanem lehet előre kiszámítható is, mint például egy sebészeti vagy fogászati beavatkozás. Ilyenkor a megelőző kezelés is nagyon hatásos.

Nos, lássuk, milyen szereket érdemes a sérülések sürgős ellátásához a házipatikában tartanunk.

• Vágott sebekre – akár véletlenszerű, akár műtéti – a Staphysagria a megfelő szer. Gyorsabban és szebben forrnak össze tőle a sebszélek.
  • Szakított, tépett sebekre Arnica és Hypericum szedése javasolt. Az Arnica hatékonyan csillapítja a vérzést, és gyorsítja a sebgyógyulást, a Hypericum pedig, miután az idegekre erősen ható szer, kiváló fájdalomcsillapító.
  • Karcolások, horzsolások esetén, illetve a fent említett sérülésekkor is külsőleg, azaz lemosás és borogatás formájában is alkalmazzuk a Calendula (Körömvirág) és a Hypericum (Orbáncfű) oldatát. Ezt úgy készíthetjük el, hogy az ún. őstinktúra (tömény alkoholos kivonat) 10-15 cseppjét belekeverjük ¼ liter vízbe. Ez a két szer a két legkiválóbb természetes fertőtlenítő és fájdalomcsillapító.
  • Szúrt sebekre legyen ez akár tüske, hegyes tárgy, rovarcsípés, vagy injekció Ledumot adjunk. Elősegíti a fájdalom és a duzzanat csökkenését, csípések, sőt kígyómarások esetén is a méreganyagok közömbösítését.
  •  A csípésekre az előbb említett Ledum mellett más szerek is alkalmazhatóak a csípés milyenségétől függően. Ha szúró, égő fájdalom kíséretében hirtelen halványpiros duzzanat jelenik meg a csípés helyén, és a tünetek hidegre enyhülnek, melegre viszont rosszabbodnak – ezek a méhcsípés klasszikus tünetei – az Apis mellifica hozhat enyhülést. Darázscsípésre inkább a Vespa lesz jó. Szúnyog- és kullancscsípés esetén Staphysagriat, csaláncsípésre viszont – amikor égő, viszkető hólyagok képződnek –  Cantharist használjunk.
  • Zúzódáson a bőr alatti lágyszövet sérülését értjük, ami duzzanattal, elszíneződéssel és fájdalommal jár. Kezelésére első választandó szer az Arnica, ami azonnal csökkenteni fogja a fájdalmat és a vérömleny képződést, illetve segíti a kialakult vérömlenyek gyors felszívódását. Olyan ütéseknél, ahol idegek, vagy idegekkel gazdagon ellátott területek – tehát pl. a kéz vagy lábujjak (körmök), esetleg a gerinc sérült, és ez nyilalló fájdalmat okoz adjunk Hypericumot. Porczúzódásra az Argentum metallicum, ínsérülésre pedig a Calendula lesz hatásos.
  • Ficam, rándulás esetén az Arnica adását követően a tüneteknek megfelelően a következő szerek közül választhatunk: Bryonia javasolt, ha az ízület megduzzad,  feszül a benne lévő folyadékgyülemtől, és a legkisebb mozgástól is fáj; Ruta a legmegfelelőbb, amikor a csonthártya is sérül, vagy az a rész ahol az ín a csonthoz tapad, és a sérülés nagyon sajog; ha viszont a mozgás csak kezdetben fájdalmas, de később a mozgatás során a fájdalom enyhül, az izület „bejáratódik”, és a forró, duzzadt ízület szaggató fájdalmán a meleg borogatás enyhít, akkor Rhus toxicodendront szedjünk. Amennyiben nincsen hámsérülés, mindig alkalmazhatunk Arnica oldatos borogatást.
  • Csonttöréseknél akkor járunk el helyesen, ha az első két napon 1-1 adag Arnica C200-at adunk, majd az elkövetkező 3-4 hétben váltakozva adunk Symphytumot és Calcium phosphoricumot a  gipsszel rögzített törött végek összeforrásának elősegítésére.
  • Égési sérülések kezelésénél a helyhiány miatt itt most nem részletezett elsősegélynyújtás kiegészítéseként elsőként Arnicat adjunk (súlyos esetben C200-ast), majd a fájdalom enyhítésére 10 percenként Cantharist. Első és másodfogú égés esetén  az égett felületet Hypericum oldatba mártott tiszta vászonruhával fedjük be. Ha a seb fehéren vagy szürkésen váladékozik Kalium muriaticum adásával próbálkozhatunk.
  • A fentiekben felsorolt összes szert (kivéve a külön is jelölteket) D4, D6 vagy C4, C6 potenciában szedjük 5 szemet a nyelv alá téve akár óránként a tünetek fennállásáig.

Arra mindig ügyeljünk, hogy homeopátiás gyógyszer szedésekor ne közömbösítsük a hatást koffeinnel vagy mentollal.