A köhögést általában a légutakat ingerlő vírus, baktérium vagy szennyezőanyag váltja ki.  Ilyenkor a szervezet ezzel az erőteljes levegőkipréseléssel próbálja megtisztítani a légutak nyálkahártyáját. Éppen ezért nem helyes a különböző erős köhögéscsillapító, illetve elfolytó szerek használata. Inkább támogatni, ösztönözni kellene a szervezet öngyógyító törekvéseit.

A köhögés akut tüneteinek kezelésében igen hatékonyan alkalmazhatók a homeopátiás gyógyszerek gyermekeknél és felnőtteknél egyaránt. A megfelelő szer kiválasztásához azonban jó megfigyelésre, illetve alapos kikérdezésre van szükség.

Röviden vegyük sorra, hogy mi mindenről érdemes tájékozódni:

• mikor jelentkezik a köhögés?
  • milyen a köhögés típusa?
  • mi váltja ki a köhögést?
  • mitől javul vagy rosszabbodik?
  • vannak-e a betegnek különleges érzetei?

A leggyakrabban alkalmazott szerek, amikből a fentiek alapján választhatunk:

• Aconit: általában az első tünetek jelentkezésekor alkalmazandó, különösen akkor, ha a meghűlést száraz hideg szél, esetleg huzat váltotta ki. A köhögés száraz, rekedtes, kruppos, éjjel és éjfél után jelentkezik, vagy akkor rosszabodik.. A beteg lázas, szomjas, légszomja lehet és szoronghat.
  • Arsenicum album: a legfontosabb jel a melegre enyhülő égető fájdalom. A légzés ziháló, a köhögés száraz. A páciens nagyon ingerlékeny, nyugtalan, szomjas, de csak kis kortyokat iszik. Éjfél után közvetlenül a tünetek rosszabbodnak, felkeltve a beteget.
  • Belladonna: a köhögés hirtelen lép fel, főként a fejet ért hideg hatás után. A száraz görcsös köhögési rohamok szaggató fejfájást okozhatnak, a beteg forró és kipirult, izzad. Éjszaka rosszabb.
  • Bryonia: a betegség lassan alakul ki, általában náthával kezdődik, majd az alsóbb légutakra terjed. A köhögés száraz, görcsös, összerázza az egész testet, szétrepesztő fejfájás és mellkasi fájdalom kíséri. A beteg nyugalomban és egyedül szeretne maradni, szomjas, nagy mennyiségű hideg italra vágyik, pedig tünetein a meleg italok segítenek. Mély belégzéstől és már csekély mozgástól is a fájdalmas köhögés romlik.
  • Drosera: szűnni nem akaró rohamokban jelentkező száraz, görcsös, ugató köhögés jellemzi, amit a gégében jelentkező csiklandozásérzés vált ki. A beteg hány vagy öklendezik, fuldoklik, fogja a mellkasát, annyira fáj. A köhögés fekvéstől fokozódik, éjjel 2 óra körül a legrosszabb.
  • Dulcamara: a betegséget nedves hideg vagy túlhevülés utáni lehülés váltja ki. A köhögés száraz vagy kissé felszakadó, náthával társul.
  • Hepar sulfuris: a megfázást követően kialakuló ugató, fullasztó kruppos köhögés szere. A váladék bőséges, felszakadó. A beteg feltűnően fázós, izzad, tünetei a legkisebb hideghatástól is rosszabbodnak.
  • Ipecacuanha: a görcsös, fullasztó köhögés öklendezéshez vagy hányáshoz vezet. Nagyon sok a váladék. Nedves, meleg időben történő megfázás, sok tüsszögés kísérheti.
  • Kalium bichromicum: jellemző az állandó köhögés, krákogás, amit többnyire a garatban hátrcsurgó tapadós, nyúlós sárga váladék okoz. A háttérben meghúzódhat arcüreggyulladás. Evés, ivás, áthülés fokozza a tüneteket. Általában nem kezdeti szerként alkalmazzuk.
  • Nux vomica: száraz hideg hatására kialakuló akut nátha és köhögés szere. A köhögés rövid, száraz és kimerítő, erős fejfájást okoz, este és éjjel rosszabb. A beteg nagyon fázós, sokat tüsszög, nagyon ingerlékeny. Meleg lábfürdő jót tesz neki.
  • Phosphorus: a beteget erős, száraz köhögés kínozza, ami bal oldalon fekve, hideg levegőtől, beszédtől illetve mozgástól fokozódik. Fogja a mellkasát az erős fájdalom miatt, úgy érzi, mintha súly nyomná.
  • Pulsatilla: a köhögés napközben száraz, éjjel és ébredéskor azonban felszakadó. Romlik mély belégzésre, meleg szobában, este, lefekvés után. A beteg kívánja a friss levegőt, a törődést, folyamatos figyelmet. Jellemző a szomjúságérzet teljes hiánya.
  • Rumex: az állandó krákogást illetve száraz, görcsös köhögést a szegycsont feleti gödörben érzett csiklandozás váltja ki. A beteg túl érzékenyen reagál a hidegre, sálat köt a szája elé, fejét bebugyolálja. A folyamatos krágogás rekedtséget okoz. A tünetek éjjel és mozgástól rosszabbodnak, melegre javulnak.
  • Spongia: az egyik legfontosabb szer a száraz, ugató, kruppos köhögések kezelésében. A légutak szárazak, a gége ég. A hideg, a beszéd, a dohányfüst rontja a tüneteket, az evés, ivás, különösen a meleg italok segítenek.
  • Sticta pulmonaria: a köhögés kiváltója a hirtelen hőmérsékletváltozás okozta megfázás. Jellemző a gégében, légcsőben érzett csiklandozás miatti száraz köhögés, éjszakai köhécselés, ami kruppos rohamba is torkolhat. A belégzés provokálja a köhögést, ami annyira görcsös lehet, hogy a beteg úgy érzi, ha egyszer elkezdte, képtelen abbahagyni. Az orr és a garat száraz, a beteg mégis úgy érzi, állandóan fújnia kell az orrát.

Bátran próbálkozzanak a fenti szerek alkalmazásával alacsony higításban (D vagy C 6-os, 9-es) naponta 3-6 alkalommal.  Ha azonban a panaszok nem javulnak 2-3 nap elteltével, feltétlen kérjenek orvosi segítséget. Ezek a szerek az akut panaszok kezelésére alkalmasak, a krónikus légzőszervi betegségek gyógyításához homeopata orvos szakértelmét kell igénybe venni.